Assertiviteit en effectieve communicatie

Communicatieve vaardigheden zijn onontbeerlijk en bepalen (voor een groot deel) of we zijn wie we zijn, of we doen wat we willen doen en of we begrepen worden door onze omgeving. U kunt hierbij denken aan “nee” kunnen zeggen, grenzen kunnen aangeven, uw gevoelens kunnen uiten.

Ruim 80% van alle communicatie is non-verbaal oftewel lichaamstaal zonder woorden. De overige procenten voegen we toe met woorden. Het onderbewustzijn vangt al deze communicatie op en toetst op synchroniteit. Klopt nonverbaal met verbaal?

  • Wat is de invloed van communicatie?
  • Hoe kunt u werken aan uw communicatieve vaardigheden?
  • Resultaten van goede communicatie.

Wat is de invloed van communicatie?

Communicatie kan het verschil maken tussen je begrepen voelen en zelfvertrouwen behouden en je niet gehoord/gezien voelen en onzeker worden.

  • Hoeveel relaties lopen niet stuk op slechte communicatie?
  • Hoeveel arbeidsconflicten ontstaan niet uit misverstane communicatie?
  • Hoeveel fouten worden er niet gemaakt door onduidelijke communicatie?
  • Mensen kunnen niet ruiken wat wij denken of wensen.
  • Non verbale signalen worden wel opgevangen maar niet altijd juist geïnterpreteerd.

Hoe kunt u werken aan uw communicatieve vaardigheden?

Werken aan uw communicatieve vaardigheden heet ook wel assertiviteitstraining en begint bij het ontdekken van uw verbeterpunten.

  • Sommige mensen zijn bang anderen te kwetsen als ze zeggen wat ze denken.
  • Anderen zijn bang voor conflicten of boosheid.
  • Sommige mensen zijn opvliegend en ontploffen eens in de zoveel tijd.
  • Anderen kroppen alles op omdat ze het zelf wel denken op te lossen.

Gezonder is het om:

  • tactvol te zeggen wat u denkt en voelt.
  • Op het moment zelf te reageren en niet alles in te slikken of op te sparen voor later.
  • door te vragen bij onduidelijkheid in plaats van aannames te doen.
  • van het positieve uit te gaan tot het negatieve bewezen is in plaats van snel verwijten maken.

Herkent u een of meerdere van deze voorbeelden? Dan bent u zeker niet de enige 🙂

Soms denken we nu eenmaal sneller dan dat iemand praat of vullen we zelf in wat we denken dat iemand bedoelt.

Wat wij echt nodig hebben om weer oprecht en duidelijk te communiceren zijn; rust, vertrouwen in onszelf (en in de ander) en werkelijke interesse in de ander.

Door aan rust, zelfkennis en empathie te werken kunt u gaan spelen met uw vernieuwde communicatieve vaardigheden en gaat er een wereld voor u open.

Resultaten van goede communicatie.

Wanneer u duidelijk, rustig en met vertrouwen communiceert, zal uw omgeving dit ook zuiver opvangen.

De omgeving leert u kennen zoals u werkelijk bent. Hierdoor ervaart u:

  • Dat er ook eens rekening gehouden wordt met u!
  • Dat u ook hulp ontvangt van anderen!
  • Dat mensen u beter begrijpen.
  • Dat u mensen beter gaat vertrouwen.

Hierdoor bereikt u dat u doet wat u wilt doen, voelt wat u wilt voelen en bent wie u wilt zijn!

Klik op de volgende link om te lezen over de ziektebeelden die zijn te behandelen met Psychosomatiek Therapie of neem gerust vrijblijvend contact met ons op.